top of page

ایران در هفته ای که گذشت

شنبه ۱۰ مهر ۲۵۸۰ شاهنشاهی



ادامه تظاهرات و اعتراضات در ایران


تجمعات و اعتراضات پیوسته و پراکنده مردمی و صنفی کماکان در سراسر ایران در جریان است
کارگران بخش‌های مختلف شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به دلیل عدم تحقق مطالبات‌شان مجددا دست به اعتصاب زده‌اند. جامعه پزشکی، فرهنگیان، معلمان، کشاورزان، مالباختگان موسسات مالی، رانندگان، بازنشستگان، کارگران و کارمندان، نیز کماکان خواستار رسیدگی به مطالبات خود هستند.
 
بازگشایی دفتر و استودیوی رسانه ای سازمان ایرانیان آمریکایی برای آزادی در شهر واشنگتن
برایان لیب، مدیر اجرایی سازمان ایرانیان آمریکایی برای آزادی (IAL) از بازگشایی دفتر و استودیوی رسانه این سازمان در پایتخت ایالات متحده، شهر واشنگتن دی سی خبر داد.

 
چهل‌روز‌ اعتصاب غذای خالد پیرزاده
خالد پیرزاده، زندانی پادشاهی‌خواه محبوس در زندان شیبان اهواز در چهلمین روز اعتصاب غذای خود با وضعیت بسیار بد جسمانی و افت شدید قند خون مواجه شده است. وی از روز دوشنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۰، در اعتراض به رد درخواست آزادی مشروطش و رعایت نشدن اصل تفکیک جرائم و رفتار خشن ماموران نیروی انتظامی با خانواده‌اش به هنگام تحویل حکم تخلیه منزل، اعتصاب غذا کرده است.

به نقل از یک منبع مطلع: قند خون خالد پیرزاده به ۶۵ کاهش پیدا کرده و در بهداری زندان به او سرم تزریق شده است، این امر موجب نگرانی شدید درباره وضعیت جسمانی و سلامتی وی شده است. خالد پیرزاده در تاریخ ۵ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شد.
 
اعتصاب غذای سهیلا حجاب زندانی سیاسی مشروطه‌خواه

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، محبوس در زندان قرچک ورامین که از تاریخ ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰، در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی و اعمال نفوذ بازجو و ضابطین قضایی در پرونده زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده بود، همچنان در اعتصاب غذا بسر می برد. او روز شنبه دهم مهرماه کفن پوش در کریدور بند هشت زندان قرچک تحصن کرده بود. این کنشگر پادشاهی‌خواه در طی روزهای گذشته به دلیل افت شدید فشار خون دچار بیهوشی شده و از مشکلاتی در ناحیه معده رنج می‌برد.

سهیلا حجاب، قبل ازشروع اعتصاب غذا نیز با مشکلات کلیه مواجه شده بود، اما به دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل آمده است‌.
 

شکنجه و آزار ارشیا وظیفه زندانی پادشاهی‌خواه در زندان تهران بزرگ
برادر ارشیا وظیفه با ارسال یک پیام صوتی وضعیت بغرنج برادرش را تشریح کرده است. او در بخشی از پیام خود می‌گوید: «برادرم را شکنجه کردند و دنده او به شدت آسیب دید. او پس از مراجعه به بهداری زندان با برخورد بد و غیر انسانی آن‌ها مواجه شد. ارشیا وضعیت بد خالد پیرزاده دیگر زندانی سیاسی را خبررسانی کرد و گفت که وی نیاز به عمل جراحی دارد، پس از آن نیز برادرم به شدت شکنجه شد. ارشیا پس از پیام همدردی با مردم خوزستان نیز مورد ضرب و شتم و شکنجه ماموران قرار گرفت.» این زندانی پادشاهی‌خواه در اعتصاب غذا‌ بسر می‌برد. برادر ارشیا وظیفه در پایان گفت: «تمام تلاش ما این است که پرونده برادرمان به دادگاه برود. ارشیا (مسعود) وظیفه همزمان با بازداشت گسترده‌ی گروهی از فعالان فضای مجازی و پادشاهی‌خواهان در چند شهر استان تهران (دی‌ماه تا بهمن‌ماه ۹۹) به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و پخش تراکت بازداشت شده بود.
 
کشتن یک شهروند دیگر در قتلگاه‌های رژیم جنایتکار
روز پنجشنبه یکم مهر ۱۴۰۰، یک شهروند بازداشت شده اهل شهرستان سیروان از توابع استان ایلام با هویت امیرحسین حاتمی ۲۲ساله، بر اثر شکنجه و ضرب و شتم ماموران زندان فشافویه (تهران بزرگ) به قتل رسیده است.
به نقل از یک منبع مطلع : امیرحسین حاتمی بر اثر شکنجه و برخورد باتوم با سرش جانباخته‌ است. امیرحسین حاتمی که در یکی از بازارهای تهران مشغول کار بوده چند روز پیشتر به دلیل درگیری با یک شهروند دیگر توسط نیروهای انتظامی تهران بازداشت شده بود.
در اعتراض به قتل امیرحسین حاتمی و محکوم کردن این جنایت، مردم ایلام سوم مهرماه ۱۴۰۰، مقابل ندامتگاه تهران بزرگ تجمعی برگزار کردند، پیکر امیرحسین حاتمی، روز یکشنبه چهارم مهرماه در روستای زادگاهش به خاک سپرده شد.

 

نقش جمهوری اسلامی در بی‌ثباتی جامعهٔ ایران میترا جشنی، مدیر اجرایی بنیاد فرشگرد و عضو حزب مشروطه ایران در برنامه روبرو شبکه تلویزیونی منوتو یکی از عوامل مهم عدم دسترسی به توسعه پایدار و بی‌ثباتی جامعه ایران را، معضلات اقتصادی ناشی از مافیای هزار فامیل جمهوری اسلامی در عرصه صنعت و اقتصاد کشور عنوان می‌کند.

وی همچنین به سه دروغ بزرگ رئیسی در سخنرانی او، در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرده است:
اول: عدم اقدام به واردات واکسن تایید شده سازمان بهداشت جهانی به دلیل تحریم‌ها.
دوم: ادعاهای ملی‌گرایانه و ناسیونالیستی در حالیکه ضدایرانی‌‌ترین دولت جمهوری اسلامی است.
سوم: انتقاد از تروریسم جهانی در صورتیکه جمهوری اسلامی پدرخوانده گرو‌ه‌های شبه‌نظامی تروریستی در منطقه مانند حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله، و از حامیان طالبان است.
 
تست کرونای دو زندانی سیاسی مثبت شد
رضا محمدحسینی و آرشام (محمود) رضایی، دو زندانی مشروطه‌خواه محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز چهارشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۰، در پی مثبت اعلام شدن تست کرونای‌شان، به قرنطینه این زندان منتقل شده‌اند.

 
محکوم کردن بازداشت عزیز قاسم‌زاده معلم گیلانی از سوی کانون صنفی معلمان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در پی دستگیری عزیز قاسم‌زاده با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن این بازداشت، خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط وی شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: "باید حکومت به پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی خاتمه دهد و بعد از دو دهه حبس و زندان کردن فعالان به این حقیقت رسیده‌ باشد که مطالبه‌گری و اعتراضات صنفی معلمان متکی بر فرد نیست و این مطالبات ریشه در واقعیت زندگی مشقت‌بار معلمان شاغل و بازنشسته و وضعیت اسفبار نظام آموزشی دارد. مطالبه‌گری که نتیجه رشد و آگاهی جنبش حق‌طلبانه فرهنگیان شاغل و بازنشسته‌است.
عزیز قاسم‌زاده روز یکشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به بازرسی منزل کرده و شماری از لوازم شخصی وی را ضبط و با خود برده‌اند. این بازداشت در حین مصاحبه آقای قاسم‌زاده با شبکه منوتو اتفاق افتاده و از این شبکه تلویزیونی پخش شده است.
 
یکی از جاسوسان جمهوری اسلامی در سوئد بازداشت شد رسانه‌های سوئدی از بازداشت پيمان كيا ٤٠ساله، یکی از مدیران سابق امنیتی سوئد به اتهام جاسوسی خبر داده‌اند. وی در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ برای جمهوری اسلامی جاسوسی می‌کرده‌ است.
بنا به اين گزارش‌ها، كيا که قبلا در یک ارگان نظامی سوئد شاغل بوده، روز دوشنبه گذشته بازداشت شده و دادگاه استکهلم روز پنجشنبه او را به جاسوسی، سوءاستفاده از موقعیت دسترسی به اطلاعات محرمانه و نقض امنیت ملی، متهم کرده است.
 
ادامه ساخت مخفیانه موشک بالستیک از سوی جمهوری اسلامی
موسسه تحقیقاتی "اینتل لب" اعلام کرد که رژیم ایران ساخت تاسیسات مخفیانه صنایع موشکی را در کرمانشاه از سر گرفته است. این موسسه با استناد به یافته‌های خود از تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده، اعلام کرد که عملیات حفاری و ساخت‌وساز یک پایگاه موشک بالستیک از ماه آگوست آغاز شده و هم‌ اکنون نیز ادامه دارد.
 

مرگ ۲ تن در حادثه آتش‌سوزی یکی از مراکز سپاه تروریستی پاسداران


عصر چهارم مهرماه ۱۴۰۰، در یکی از مراکز تحقیقات خودکفایی سپاه تروریستی پاسداران در غرب تهران، حادثهٔ آتش سوزی رخ داد که بر اثر آن ۲ تن از کارکنان آن به نام‌های «سید مرتضی کریمی» و «حسین عابدی» به کام مرگ فرو رفتند. خبر مرگ این دو، با ۲۴ ساعت تاخیر منتشر شده است.
bottom of page