top of page

ایران در هفته ای که گذشت

شنبه ۲۳ امرداد ۲۵۸۰ شاهنشاهی


کرونا همچنان ایران را در می‌نوردد

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰ اعلام کرد: دست‌کم ۴۶۶ تن از شهروندان ایرانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان باخته‌اند.

این در حالی است که شمار افراد مبتلا شده به بیماری کووید۱۹ در بازه زمانی مشابه بیش از ۲۹ هزار و هفتصد تن گزارش شده است.


دو هنرمند مردمی خامنه‌ای را مسئول این قتل‌عام خاموش اعلام کردند .

دو کارگردان مطرح و شناخته شده‌ سینمای ایران، با انتشار ویدیویی از سخنان خامنه‌ای به وی، به عنوان مسوول فجایع ناشی از ویروس کرونا واکنش صریح اعتراضی نشان دادند.

محمد رسول‌اف نوشت: ویدیو نشان می‌دهد دستورها را چه کسی صادر می‌کند. آمر و نقش عاملان این کشتار جمعی در یاد میلیون‌ها ایرانی می‌ماند. روز دادخواهی خواهد رسید.

جعفر پناهی نیز در اینستاگرام خود نوشت: این روزها شاهدیم که به اشکال گوناگون می خواهند قصور ناکارآمدی نظام در مهار کرونا را به بهانه ی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم، لاپوشانی کنند و یا مسئولینی را مقصر جلوه دهند که هیچ اختیاری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور ندارند در حالیکه از همان روزهای نخست، شخص رهبر جمهوری اسلامی خط مشی‌ها را تعیین کرده است. در ابتدا ویروس کرونا را کذایی خواند سپس درست زمانی که تمام دنیا تلاش گسترده جهت پیشگیری داشتند با تمام توان سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن آن نمود،زمانی هم که سران دیگر کشورها در رقابت برای خرید واکسن بودند، دستور عدم خرید واکسن‌های تائید شده را داد. حال که اکثر کشورها و حتی منطقه با تزریق به موقع واکسن تلفات را به حداقل رسانده‌اند، در ایران فقط نزدیک چهار درصد مردم واکسینه کامل شده‌اند و هر روز شاهد حداکثر آمار مبتلایان و تلفات هستیم .

به تازگی ایشان عنوان کرده‌اند که بیماری کرونا مسئله اول، فوری و فوتی کشور است!! هرچند این گفته نوش دارویی بعد از مرگ صدها هزار نفر!!! می‌باشد. آیا وقت آن نرسیده که برای یک بار هم که شده پاسخگوی سخنان ضد ونقیض خود باشند؟ آیا به خطر انداختن جان ۸۵‌میلیون جمعیت ایران و مرگ صدهاهزار نفر ارزش پاسخگویی دارد؟


ادامه تظاهرات و اعتراضات در ایران

چهار هفته پس از تظاهرات سراسری مردم خوزستان و دیگر استان‌ها که در اعتراض به بحران آب، قطعی مکرر برق و مشکلات معیشتی و اقتصادی به خیابان‌ها آمده بودند، تجمعات واعتراضات پیوسته و پراکنده همچنان در سراسر ایران در جریان است کارگرانِ بخش‌های مختلف شرکتِ کشت وصنعتِ نیشکرهفت تپه وارد سی و سومین روز از اعتصاب طولانی مدت خود شده‌اند.

این در حالی است که شهروندان در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران در اعتراض به مشکلات خود و بی‌کفایتی مسوولان جمهوری اسلامی تجمعات مسالمت‌آمیزی را در یک هفته گذشته در نقاط مختلف کشور برگزار کرده‌ان.د

جامعه پزشکان، پرستاران، دامداران، کشاورزان، رانندگان، کارگران و کارمندان، بازنشستگان، مال باختگان موسسات مالی و بورس، معلمان نهضت سوادآموزی، و نانوایان خواستار رسیدگی به مطالبات خود هستند.



ادامه شعار نویسی‌ها در ایران

شهروندان ایرانی و فعالان میدانی با ادامه مبارزات مدنی در سراسر ایران،همچنان به دیوارنویسی و پخش پوستر ادامه می‌دهند و این حرکت‌ها به حلقه‌های اتصال خودجوشی تبدیل شده‌اند که پیام مردم را با شعارهایی چون می‌جنگیم، می‌میریم؛ ایران را پس می‌گیریم، رضا شاه، روحت شاد به گوش جهانیان می‌رساند.



رضا مهرگان به مرخصی آمد

رضا مهرگان، کنشگر مدنی مشروطه‌خواه و از امضا‌کنندگان بیانیه گذار از جمهوری اسلامی و استعفای علی خامنه‌ای، به مرخصی درمانی اعزام شد. او در زمستان ۱۳۹۸ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در تهران به هفت سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، و دو سال تبعید محکوم شده بود — که این حکم در دادگاه تجدیدنظر، به شش سال حبس تعزیری کاهش یافت. این در حالی است که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال زندان برای رضا مهرگان قابل اجرا خواهد بود.


یک ورزشکار و یک هنرمند مردمی مدال و جایزه خود را به مردم خوزستان تقدیم کردند

کاراته‌کار ایرانی، سجاد گنج‌زاده که برنده طلای المپیک توکیو در وزن ۷۵+ کیلوگرم شده بود، مدال خود را به مردم خوزستان تقدیم کرد.

در مراسم برگزیدگان دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران، که در شامگاه جمعه پانزدهم مردادماه برگزار شد، ستار اورکی آهنگساز و موسیقدان ایرانی هنگام دریافت جایزه‌اش ضمن تقدیم جایزه به مردم خوزستان و آرزوی مرگ برای مسئولان بی‌لیاقت و بی‌کفایت جمهوری اسلامی که وضعیت ایران را بحرانی کرده‌اند، گفت: «امیدوارم [مسئولانی که] این تیرها را به سینه‌های جوانان ما نشانه می‌گیرند و فرو می‌کنند، بزودی سر نیزه نصیب خودشان شود.»



يک فعال سیاسی ترور شد

حزب دمکرات کُردستان اعلام کرد موسی باباخانی، فعال سیاسی اهل کرمانشاه ۳۹ساله، روز پنجشنبه توسط دو نفر از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مسیر شهر اربیل ربوده و پس از شکنجه شدید ترور شده است.



اتحادیه اروپا حمله به نفت‌کش اسرائیلی را محکوم کرد

اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ با انتشار بیانیه‌ای «حمله جمهوری اسلامی به کشتی تجاری مرسر استریت» را محکوم کرد.

در این بیانیه با اشاره به کشته شدن دو خدمه این شناور تجاری آمده است : همه شواهدِ موجود، به وضوح نقش جمهوری اسلامی را در این حمله مرگ‌ بار نشان می‌دهد اینگونه اقدامات بی‌پروا، خلاف قوانین بین‌المللی بوده تهدیدی برای صلح جهانی بشمار می‌رود. این حملات باید متوقف شده، تا ناوبری آزاد مطابق با قوانین بین‌المللی تضمین شود.

اتحادیه اروپا با غیرقابل توجیه خواندن این حمله از سوی جمهوری اسلامی، از همه طرف‌های درگیر در منطقه خواسته است تا نقش سازنده‌ای در تقویت ثبات و صلح در خاورمیانه ایفا کنند.

این اتحادیه از تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشبرد گفتگوها و راه‌حل‌های مناسب خبر داد.



نخست وزیر اسرائیل: حملات تروریستی به خاک خود را برنمی‌تابیم

نشریه اورشلیم پست روز یکشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ به نقل از نفتالی بِنِت، نخست وزیر اسرائیل نوشت:‌ «اسرائیل پرتاب راکت و موشک توسط تروریست‌ها به خاک خود را برنمی‌تابد.

نفتالی بِنِت می‌گوید «لبنان باید تروریست‌هایی را که به خاک اسرائیل شلیک می‌کنند، مهار کند نخست وزیر اسرائیل افزود: دولت و ارتش لبنان باید مسوولیت آنچه در حیاط خلوت آنها رخ می‌دهد را به عهده بگیرند.

این اظهارات دو روز پس از شلیک حدود ۲۰ موشک از سوی حزب‌الله لبنان گروه تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی، به سوی خاک اسرائیل بیان شده است.

از این تعداد موشک پرتاب شده، ۱۰ فروند توسط گنبد آهنین ارتش دفاعی اسرائیل رهگیری و منهدم شد، ۶ فروند در مناطق باز سقوط کرد، و بقیه در خاک لبنان فرود آمدند.

ارتش اسرائیل نیز به تلافی این حمله تروریستی به خاک خود، ۴۰ گلوله توپخانه به مناطق باز در جنوب لبنان شلیک کرد.

بِنِت اذعان کرده که جمهوری اسلامی و حزب‌الله در تلاش بوده‌اند تا اسرائیل را در بحران سیاسی و اقتصادی لبنان درگیر کنند.



اعتراض نماینده‌های پارلمان اروپا به حضور دیپلمات ارشد این اتحادیه در مراسم تحلیف رئیسی

نمایندگان پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای به جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به حضور دیپلمات ارشد این اتحادیه در مراسم تحلیف رئیسی اعتراض کردند.

نه (۹) نماینده پارلمان اتحادیه اروپا با ارسال این نامه، نوشتند: اعزام اینگونه دیپلمات‌های ارشد برای شرکت در مراسم تحلیف کسی که دارای چنین سابقه تاریکی است – آن هم در برهه حساس کنونی – با تعهدات حقوق بشری اتحادیه اروپا مغایرت دارد.

این نمایندگان با «ساختگی و جعلی» خواندن انتخابات در ایران، سابقه «وحشتناک» رئیسی در زمینه نقض آشکار حقوق بشر را محکوم کردند.



بلینکن: جمهوری اسلامی برای حمله به کشتی اسرائیلی مجازات می‌شود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، می‌گوید: جمهوری اسلامی برای حمله مرگ‌بار به نفت‌کش تحت مدیریت اسرائیل مجازات خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰ در نشست مجازی شورای امینت سازمان ملل متحد گفت: حمله مرگبار به نفت‌کش مرسر استریت بخشی از یک سری حملات و رفتارهای تحریک‌آمیز بود.

او همچنین اذعان کرد «وظیفه همه کشورهای جهان است که آنها (جمهوری اسلامی) را برای اینگونه مسائل پاسخگو کنیم

بلینکن تاکید کرد: عدم برخورد با این موارد، باعث خواهد شد که آنها احساس معافیت از مجازات کرده، و دیگران نیز برای نادیده گرفتن تعهدات [بین‌المللی] دریایی جسورتر شوند.

این مقام ارشد کاخ سفید با مورد خطاب قرار دادن پکن، چین را به تلاش برای ارعاب دیگر کشورها و زورگویی در دسترسی به منابع دریایی خود در دریای جنوبی چین محکوم کرد.



اسرائیل و ایران هدف هکرهای چینی

چین برای دستیابی به اطلاعات در زمینه فناوری و پیشرفت‌های تجاری، اسرائیل و ایران را هدف حملات سایبری قرار داده است.

شرکت بین‌المللی امنیت سایبری روز سه‌شنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰ اعلام کرد: چین ده‌ها گروه دولتی و خصوصی اسرائیل را هک کرده است.

نشریه اورشلیم پست می‌گوید: چین این کار را علیه جمهوری اسلامی، عربستان سعودی و برخی دیگر کشورها نیز انجام داده است به نظر می‌رسد که این حملات گسترده سایبری بخشی از یک استراتژی بلند مدت جاسوسی در زمینه فناوری و رقابت تجاری و توسعه بوده است.

هدف این حملات [احتمالا] دسترسی به نتایج بهتر برای مذاکرات [تجاری] از نظر قیمت در زمینه رقابت بوده است

اعلام وقوع این حملات به سه کشور اسرائیل، ایران و عربستان سعودی ظاهرا از نظر زمانی با حملات مشابه چین به دولت‌های اروپایی، آسیایی، ایالات متحده و ناتو در ماه ژوئن همزمان بوده است.



انفجار کشتی در بندر لاذقیه سوریه

خبرگزاری‌ها روز سه‌شنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰ گزارش دادند «یک کشتی تجاری در بندر لاذقیه در غرب سوریه دچار انفجار شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه — که مقر آن در لندن است — و برخی منابع می‌گویند : این انفجار منجر به زخمی شدن دست‌کم دو تن شده، و خسارت قابل توجهی به این شناور وارد شده است.

این انفجار در حالی رخ داد که ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی (کنونی) اسرائیل، و میر بن-شبات، مشاور امنیت ملی پیشین اسرائیل، برای دیدار با همتای روس خود نیکولای باتروچیف در مسکو حضور دارند.

تنکرترکرز — که در زمینه ردیابی محموله‌ها و ذخیره‌سازی نفت خام فعالیت دارد — نام کشتی حادثه دیده را «ویزدم» اعلام کرده است.

به گزارش تنکرترکرز، از این کشتی شناور (پیش‌تر) برای انتقال نفت از نفتکش‌های جمهوری اسلامی به سوریه استفاده می‌شده است.


موساد به سیا: تعهدات رئیسی فاقد هرگونه پایبندی خواهد بود

به گزارش خبرگزاری‌های اسرائیل، یکی از مقامات موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل) در ملاقات با ویلیام برنز (رییس سازمان سیا) با ارائه اطلاعاتی به همتای آمریکایی خود، گفته است ابراهیم رئیسی یک فرد غیرقابل اعتماد و ناتوان در زمینه مذاکرات جدید اتمی است، و تعهدات او فاقد هرگونه پایبندی خواهد بود.

ویلیام برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (موسوم به سیا) روز سه‌شنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ برای گفت‌وگو درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی و فعالیت‌های تهران در منطقه به اسرائیل سفر کرده است.



گانتز: ما باید از خودمان دفاع کنیم

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با برخی فرماندهان نظامی در مرز لبنان هشدار داد : اسرائیل در برابر پیشبرد برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی منفعل نخواهد ماند.

بنی گانتز پیش‌تر گفته بود : جمهوری اسلامی در یک سال گذشته دست‌کم به پنج کشتی بین‌المللی حمله کرده است.

او همچنین گفته بود : ما با جمهوری اسلامی درگیر هستیم و باید از خودمان دفاع کنیم. ما مصمم هستیم که از هسته‌ای شدن تهران جلوگیری کرده، و مانع رفتارهای منفی این رژیم در منطقه شویم.



بردگی جنسی دختران افغان توسط طالبان

طالبان خانه به خانه به دنبال دختران افغان است تا آنها را برای 'بردگی جنسی' استثمار کند.

نشریه دیلی میل در گزارشی دلخراش روز پنج‌شنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ نوشت: نیروهای طالبان در افغانستان خانه‌ها را می‌گردند تا دختران جوان را به عنوان برده جنسی برای هم‌قطاران خود جمع آوری کنند.

روزنامه دیلی میل به نقل از یکی از نیروهای طالبان می‌گوید : این گروه شبه‌نظامی در حال تلاش برای ربودن و ازدواج اجباری زنان و دختران جوان افغان هستند.

این منبع همچنین گفته: طالبان از مقامات محلی در افغانستان خواسته است تا فهرستی از افراد (زنان) ۱۲ تا ۴۵ ساله به این گروه تروریستی ارائه دهند.

بلومبرگ در این باره می‌نویسد: این اقدام شروع یک هجوم وحشتناک در بحبوحه بازگشت قانون شریعت است.

خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان باعث افزایش خشونت و جنایت از سوی گروه تروریستی طالبان شده است.

منابع محلی می‌گویند ترویست‌های مسلح به خیابان‌ها هجوم آورده‌اند – آن هم با تسلیحاتی که ظاهرا از ارتش آمریکا به سرقت رفته است.



برایان لیب: جمهوری اسلامی تنها زبان زور را درک می‌کند

هفته گذشته برایان لیب، مدیر اجرایی سازمان «ایرانیان آمریکایی برای آزادی» درباره رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی — ابراهیم رئیسی — با شبکه خبری نیوزمکس مصاحبه کرده بود. وی در این مصاحبه گفت: «وقت آن رسیده است که بایدن نسبت به جمهوری اسلامی سخت‌گیر باشد؛ سختگیری تنها زبانی است که این رژیم تبهکار آن را می‌فهمد.» [مصاحبه را اینجا تماشا کنید]



نماینده جمهوری‌خواه آمریکا حضور نماینده اروپا در مراسم تحلیف رئیسی را محکوم کرد

کلودیا تِنی، نماینده جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده، حضور نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی را محکوم کرد.

خانم تِنی با ارسال نامه‌ای به جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا، ابراهیم رئیسی را «قصاب» توصیف کرد و حضور انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا را تاسف‌آور خواند.

این نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی با اشاره به اینکه مردم ایران برای چند دهه از انتخابات واقعی محروم بوده‌اند می‌گوید: به قدرت رسیدن رئیسی نشان می‌دهد انتخابات در ایران نه آزاد است، و نه عادلانه.

نشریه برایت بارت که نسخه‌ای از این نامه را در اختیار دارد، به نقل از کلودیا تِنی می‌نویسد: حضور نماینده اروپا در مراسم تحلیف رئیسی، سابقه بیدادگرانه او را عادی جلوه خواهد داد و آن را ماست‌مالی می‌کند

کلودیا تِنی در این نامه تاکید کرده که: اتحادیه اروپا باید به تعهدات دیپلماتیک خود پایبند باشد، و از مردم شجاع ایران – که مدت‌هاست تحت ظلم جمهوری اسلامی قرار دارند – حمایت کند.

نهادی مانند اتحادیه اروپا – که ظاهرا به دنبال حمایت از آرمان‌های دموکراتیک است – باید این انتخابات را محکوم کند، نه اینکه به روند ساختگی آن مشروعیت ببخشد.

این مقام کنگره آمریکا در بخشی از نامه گفته است: اقدامات شما (اتحادیه اروپا) مبارزه مردم ایران برای آزادی را تضعیف کرده، و به سرکوبگران آنها مشروعیت بخشیده است.



چین آماده است تا در صورت سقوط کابل، طالبان را به رسمیت بشناسد

نشریه یو.اس نیوز روز پنج‌شنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ در گزارشی نوشت: چین آماده است تا در صورت سقوط دولت رسمی افغانستان، طالبان را به عنوان حکومت قانونی در این کشور به رسمیت بشناسداگرچه پکن علنا از طالبان خواسته تا با دولت قانونی اشرف غنی برای دستیابی به صلح همکاری کند، اما ارزیابی‌ها نشان از آن دارد که «رهبران حزب کمونیست چین آماده رسمی کردن روابط خود با گروه تروریستی طالبان» هستند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که محمد اسماعیل خان، فرمانده بسیج مردمی علیه طالبان در هرات و چند مقام دولتی به اسارت طالبان درآمدند.

عادله راز، سفیر افغانستان در آمریکا و سازمان ملل، در مصاحبه‌ای گفته است اگر نیروی هوایی آمریکا کمک کند هنوز برای افغانستان امید وجود دارد پیش‌تر، حکومت کمونیستی چین به همراه ایالات متحده، روسیه، و شماری دیگر از قدرت‌های جهانی ادعا کرده بودنداگر حکومتی با استفاده از نیروی نظامی در افغانستان به قدرت برسد، آن را به رسمیت نخواهند شناخت جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای «حملات نظامی مداوم طالبان را در تضاد مستقیم با تعهدات آنها به مذاکرات صلح دوحه و حقوق بشر دانست»، ونقض فزاینده حقوق بشر به ویژه در مناطق و شهرهای تحت کنترل طالبان را محکوم کرددر این بیانیه آمده: اتحادیه اروپا از طالبان می‌خواهد که فوراً به میز مذاکرات بازگردد و خشونت‌های جاری را فورا متوقف کند و به برقراریآتش‌بس جامع و دائمی کمک کند.



تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، در حساب کاربری توییتر خود نوشت:

«دنیا در حال مشاهده هزینه‌ بی‌کفایتی خیره‌کننده بایدن است»

واشنگتن واسطه‌های فروش نفت ایران را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۰ در بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن شبکه‌ای از واسطه‌های فروش نفت جمهوری اسلامی را مورد هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

در این بیانیه آمده: افراد و کسب و کارهای مرتبط با شبکه بین‌المللی قاچاق نفت را که از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کنند، تحریم کرده است.

کاخ سفید می‌گوید: مقامات ارشد سپاه پاسداران از سود حاصل از صادرات نفت برای کمک و تامین مالی گروه های نیابتی خود در راستای فعالیت های بی ثبات کننده منطقه ایی استفاده ی کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود با اشاره به نام «محمود رشید آمور الحبیبی»، اذعان کرده که این «دلال عُمانی» در هماهنگی با سپاه پاسداران، نفت جمهوری اسلامی را توسط نفت‌کش‌ها برای مشتریان خارجی و از جمله بازارهای شرق آسیا قاچاق می‌کرده است.

این تحریم‌ها همچنین دو شهروند کوبایی را به همراه یک شرکت نفتی این کشور در رابطه با شبکه دلالان قاچاق‌کننده نفت جمهوری اسلامی مورد هدف قرار داده است علاوه بر این، شرکت «نیمر اینترنشنال»، تحت مدیریت این دلال عُمانی به همراه یک زیرمجموعه این شرکت در رومانی، همچنین شرکت تجارت پتروشیمی «اوربیت در عُمان، و شرکت کشتیرانی «برِیوری» در امارات متحده عربی به فهرست تحریم‌های ایالات متحده افزوده شده‌اند، و نفت‌کش «عُمان پراید» – که در انتقال نفت جمهوری اسلامی فعال بوده، و با پرچم لیبریا تردد می‌کند – نیز تحریم شده است.

bottom of page