top of page

بیانیه سازمان ایرانیان آمریکایی برای آزادی در محکومیت ترول خواندن ایرانیان طرفدار ترامپ


بیانیه سازمان ایرانیان آمریکایی برای آزادی در محکومیت “ترول خواندن ایرانیان طرفدار ترامپ و دعوت کردن شرکت‌های فن‌آوری به حذف آنها“ از سوی مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار
دعوت از شرکت های بزرگ فناوری به سانسور کاربران، توسط کنش‌گران ژورنالیست عملی نفرت‌انگیز است و آمریکایی‌های آزادی‌خواه و میهن‌دوست باید در برابر آن بایستند اخیرا مسیح علینژاد، فعال روزنامه‌گار در نشستی مجازی - با همراهی سناتور کریس کونز و تحلیلگر ارشد سیاسی شبکه سی.ان.ان، جان آولون – از پلتفرم زوم برای نشر اکاذیب و اطلاعات نادرست درباره دخالت جمهوری اسلامی در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا و جهت‌گیری غرض‌ورزانه علیه پرزیدنت ترامپ استفاده کرد. مسیح علینژاد در این نشست اظهار کرد: «ترول‌های جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی از پرزیدنت ترامپ حمایت کردند.» (1)

این در حالی است که در گزارش شورای ملی اطلاعات ایالات متحده به صراحت آمده که جمهوری اسلامی به دلیل دخالت پنهانی علیه پرزیدنت ترامپ، در فرایند انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مقصر بوده است. بخش دوم این گزارش، در مارس ۲۰۲۱ اذعان می‌دارد: [رژیم] ایران یک کارزار نفوذی چندجانبه پنهانی را با هدف جلوگیری ازانتخاب دوباره پرزیدنت ترامپ، راه انداخت که از منظر بیرونی – بدون تبلیغ مستقیم علیه رقبای او– اعتماد عمومی به انتخابات و نهادهای ایالات متحده را تضعیف کرد، و موجب تفرقه و تشدید تنش‌های اجتماعی در آمریکا گردید. (2)

حال خانم علینژاد آشکارا از شرکت‌های فن‌آوری بزرگ تقاضای سانسور دارد، بویژه سانسور کاربران ایرانی هوادار ترامپ که ترول‌های رژیم می‌خواندشان: به همین دلیل است که من قویاً معتقدم اگر ما واقعاً به دموکراسی اهمیت می‌دهیم، باید از شرکت‌های فناوری دعوت کنیم تا یک اقدام قوی و جدی [در جهت سانسور] انجام دهند. چیزی که خانم علینژاد به راحتی فراموش کرده به آن اشاره کند رفتار بیش از حد جانب‌دارانه و جناحی خود و سابقه حمله به منتقدان دولت‌های حزب دموکرات است. این یک اشتباه ساده یا تحریف پیش‌‌‌پاافتاده نیست، بلکه یک دروغ آشکار برای پیشبرد یک دستور کار شوم است.علینژاد هرگز هواداری و جانبداری خود از دولت اوباما و بایدن و کارزارهای پیشین‌اش علیه پرزیدنت ترامپ را فاش نمی‌کند. در یک گزارش تصویری به سفارش «صدای آمریکا» در سال ۲۰۱۶، او به شیوه گزینشی با نیویورکی‌ها مصاحبه می کند و از یکی از مصاحبه شوندگان می‌خواهد تا نامزد وقت ریاست جمهوری، دونالد ترامپ را با یک دلقک مقایسه کند. (3) علینژاد همچنین، در وبیناری در سال ۲۰۲۰، خطاب به سایر اعضای میزگرد گفته است: من این نگرانی را دارم که اگر ترامپ [دوباره] رئیس‌جمهور شود، از کجا معلوم که حقوق بشر را دفن نمی‌کند و فردا یک دست با رئیس جمهور [جمهوری اسلامی] نمی‌دهد؟ در ادامه بیاناتش او به طرز گمراه کننده‌ای اضافه می کند که «درست است اگر بایدن رئیس‌جمهور شود، ممکن است این کار را خیلی زودتر بکند»؛ با این حال به گونه شگفتی تاکید می‌کند که «این برای ما قابل پیش‌‌بینی نمی‌تواند باشد» (4).
این یک دروغ با انگیزه سیاسی است. در تابستان سال ۲۰۲۰ حزب دمکرات در برنامه حزبی رسمی خود آشکارا وعده لغو فوری تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و ازسرگیری مجدد مذاکرات را داد. (5)
ما در نامه مشترک به ستاد انتخاباتی پرزیدنت بایدن، صراحتا نسبت به نتایج فاجعه‌بار سیاست مماشات و باج دادن به جمهوری اسلامی هشداردادیم واز جنبه‌های مختلف، سیاست پیشنهادی بایدن را نسبت به رژیم ایران مورد نقد قرار دادیم. (6) فشردن دست آیت‌الله‌های تهران از سوی دولت بایدن به هیچ وجه امری غیرقابل پیش‌بینی نبود. ایرانیان آمریکایی مانند همه شهروندان آمریکا از هرگونه تهدیدی علیه آزادی‌های خود - به‌ویژه حق آزادی بیان – بیزارند. دعوت به سانسور و سلب آزادی بیان از سوی روزنامه‌نگاری که به نظر می رسد بیش از آنکه روزنامه‌نگار باشد، یک فعال شرکت‌های بزرگ فناوری است، علیه افرادی که با دیدگاه‌های سیاسی وی مخالفند، کاملا شرم آور است و باید از سوی همه آمریکایی‌ها محکوم شود. ما از همه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان می‌خواهیم تا اقدامات جدی و موثری را در برابر چنین حملات مخربی که حقوق تضمین شده شهروندان توسط قانون اساسی را مورد تهدید قرار می‌دهد، انجام دهند و با اعمال سانسور و گسترش آن توسط شرکت‌های بزرگ فن‌آوری، مقابله کنند.


bottom of page