top of page

نقش ابرآروان در کشتار مردم ایران در جریان اعتراضات سراسری آبان نود و هشت

در آبان ماه ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات سراسری مردم به گرانی بنزین، جمهوری اسلامی با قطع شبکه های ارتباطی داخلی و خارجی دست به قتل عام گسترده ای زد. بنا به آمار رویترز، تنها در روزهای ابتدایی این اعتراضات، که از شامگاه ۲۴ آبانماه آغاز شد، بیش از ۱۵۰۰ تن به دست جلادان رژیم به قتل رسیدند. در ۲۵ آبانماه به دستور شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ۹۸ درصد اینترنت ایران قطع شد و تنها بخش محدودی از مرکز داده‌های آسیاتک، افرانت و مبین‌نت به شبکه جهانی اینترنت متصل بودند. در این بین سرورهای داخلی شرکت ابر آروان که در مرکز داده‌های آسیاتک قرار دارد، جز محدود شرکت‌هایی بود که در آبان ۹۸ به اینترنت جهانی متصل بودند. این شرکت ابتدا سعی کرد از طریق این دسترسی پروژه های اینترنتی که خطری برای رژیم نداشتند را به اینترنت جهانی متصل کند اما از آنجا که ممکن بود همین میزان اینترنت نیز برای انتقال اخبار داخلی خطرناک باشد، سرورها را به داخل کشور منتقل نمود و از رایانش ابری ابرآروان استفاده کرد. این امر باعث به وجود آمدن یک شبکه داخلی شد و به سرکوبگران رژیم فرصت داد تا با خیال راحت به سرکوب ادامه دهند، چرا که دیگر فشاری از داخل کشور جهت قطع اینترنت بر آنها وارد نمی‌شد.
توسعه زیرساختها شرکت ابرآروان به تازگی اعلام کرده که CDN های شرکت را افزایش داده است و بدین ترتیب سرعت دسترسی به اطلاعات افزایش پیدا کرده است.
چنانچه در تصویر فوق مشاهده می‌کنید امکانات دسترسی به سرورها، توسط این شرکت در بیش از چهل شهر در جهان گسترده شده است. بررسی سوابق حامیان و شرکای تجاری این شرکت خیلی از نقاط تاریک این پروژه انفورماتیک را آشکار می‌سازد. ابرآروان را بیشتر بشناسیم ابرآروان با پروژه‌ای به نام ابرایران، در سال ۱۳۹۴و در قالب یک استارت‌آپ متولد شد. موسسین این پروژه چهار نفر بودند که پیشتر در شرکت خدمات اینترنتی شاتل فعالیت می‌کردند. مهدی بهادری، پویا پیرحسینلو، فرهاد فاطمی و علیرضا هاشمی چهار فرد به اصطلاح خودشان "هم‌بنیان‌گذاران" ابرآروان هستند. در حال حاضر ترکیب هیات مدیره این شرکت، متشکل از کیوان جامه‌بزرگ، پویا پیرحسینلو و فرهاد فاطمی است. اسپانسر اصلی این شرکت، هلدینگ فناپ بوده است که مستقیما زیر نظر بانک پاسارگاد فعالیت می‌کند. بانک پاسارگاد در مهرماه ۱۳۹۹ توسط دولت آمریکا در لیست تحریمهای ثانویه قرار گرفت. امروزه کمتر ایرانی را سراغ داریم که در روز، دست‌کم چند تراکنش بر بستر ابرآروان انجام ندهد. آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات، نخستین بار در فروردین ماه ۱۳۹۷ و در حساب کاربری توییترش ابرآروان را به ایرانیان معرفی کرد.


آشنایی با کلیدی‌ترین عضو هیات مدیره

کیوان جامه‌بزرگ

از وی به عنوان مهمترین رابط ابرآروان با دولتی‌ها نام می‌برند. این فرد با عضویت در هیات مدیره ۱۳ شرکت من جمله دو شرکت زیر مجموعه مستقیم بانک پاسارگاد، نقش پررنگی در روند رو به رشد مجموعه‌های تحت مدیریت خود ایفا می‌کند. وی در آبان ماه ۱۳۹۹ در ششمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) استان تهران از گروه نصر فراگیر شرکت کرد و به عنوان هفتمین کاندیدای منتخب به عضویت هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در آمد.


همکاری در پروژه های دولتی

با نگاهی به مشتریان این شرکت متعجب می‌شویم که چرا ابرآروان تاکنون مشمول تحریمها نشده است. بیشتر مشتریان ابرآروان شریانهای حیاتی جمهوری اسلامی هستند. در این میان مهمترین آنها شرکت ملی نفت ایران است که تامین کننده بخش عمده ای از منابع مالی جمهوری اسلامی است. صدا و سیما به عنوان ارگان پروپاگاندای رژیم سرکوب است که از مشتریان بزرگ و مهم ابرآروان به شمار می رود. در لیست زیر تنها تعدادی از مشتریان ابرآروان را مشاهده می کنید:

شرکت نفت ایران

وزارت کشور

وزارت امور خارجه

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزارت نیرو

مجمع تشخیص مصلحت نظام

مجلس شورای اسلامی

صداوسیما جمهوری اسلامی

شهرداری

سازمان نظام رایانه‌ای کشور

بانک پاسارگاد

بانک سامان

بانک آینده

بانک توسعه تعاون

ایوند

ایسنا

آی‌تی ایران

نود

باشگاه خبرنگاران جوان

اینها تنها بخشی از فعالیتهای دولتی این شرکت است. مهم‌ترین اقدام این شرکت اما همکاری با وزارت ارتباطات برای طراحی و ساخت اینترنت ملی است.

در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۹ طی مراسمی با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و دو کنسرسیوم بخش خصوصی (ابر آروان-فناپ و ابر زس-آسیاتک)، به عنوان نخستین اپراتورهای ابری کشور در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک معرفی شد.

در حقیقت ابر آروان به عنوان اصلی‌ترین شرکت‌ اجرایی در توسعه شبکه ملی اطلاعات انتخاب شده است.


همانطور که مشاهده می‌کنید در بخشی از قرارداد امکان شنود کلیه تجهیزات و سرویسها، جهت دفاع ملی و امنیت عمومی به طرف دولتی قرارداد اعطا گشته است. اینکه امکان شنود قانونی شامل چه مواردی می‌شود که در بندی از قرارداد ذکر شده، جای ابهام دارد. این باگ قانونی، امکان اعمال سلیقه در شنود و رصد اطلاعات شهروندان را به جمهوری اسلامی می‌دهد. چه باید کرد؟ با در نظر گرفتن موارد فوق، باید این شرکت را که به بسیاری از پروژه های سرکوب و دور زدن تحریمهای رژیم جمهوری اسلامی خدمات انفورماتیک ارائه می‌دهد، به سایر کشورها شناساند وبا اعمال تحریم و ایجاد محدودیت برای شرکت مزبور، امکان تولد فاجعه دیگری چون آبان را به حداقل رساند. شرکت ابرآروان نمونه واضحی از استفاده رژیم، از دانش روز، جهت پیش برد اهداف تروریستی‌اش در ایران و جهان است. این پژوهش توسط بنیاد فرشگرد انجام پذیرفته است. لینک یادداشت به انگلیسی




bottom of page