top of page

گزارشی از آخرین اخبار زندانیان سیاسی در ایران

دوشنبه، ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۰




رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه، که در حال سپری کردن دوران محکومیت ۷ساله خود در زندان رجایی شهر کرج است، در طی روزهای اخیر از حق تماس تلفنی با خارج از زندان محروم شده است. این محرومیت به دلیل اعتراض تعدادی از زندانیان سیاسی نسبت به کمبودها و نارسائی‌ها، در جریان بازدید دادستان تهران از این زندان، به وقوع پیوسترضا محمدحسینی، اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهامات «اجتماع و تبانی»، «توهین به رهبری»، «خروج غیرقانونی از مرز»، «ورود غیرمجاز به داخل کشور» و «تمرد از دستور ماموران» مجموعا به ۱۶ سال و نیم حبس محکوم گردید. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۷ سال حبس تعزیری برای وی به اجرا در آمد. این کنشگر سیاسی در دوران گذراندن محکومیتش نیز، به بهانه‌ «توهین به مامور در حین انجام وظیفه» توسط شعبه ۱۱۶۵ دادگاه کیفری ۲ تهران، به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.
 

قاسم بهرامی (شیدای همدانی)، شاعر مبارز که اشعار حماسی زیادی درمخالفت با جمهوری اسلامی سروده است، روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در مخفیگاه خود در مشهد، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
قاسم بهرامی، در طی چند سال اخیر به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود به طور مخفیانه زندگی می‌کرد. وی در آخرین سروده‌اش به نام من مرتدم، اعلام ارتداد کرده بود. این کنشگر سیاسی چندی پیش نیز در یک پیام ویدئویی با به آتش کشیدن عکس علی خامنه‌ای، اعلام کرده بود، خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است.
 


فایق ساوجبلاغی ۴۰ساله، متاهل و پدر یک فرزند، مسئول انجمن حامیان حیوانات در پیرانشهر، از اواسط مردادماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده ساوجبلاغی: «این خانواده طی ماه گذشته برای مطلع شدن از سرنوشت فرزندشان بارها به اداره اطلاعات مراجعه و آنها مدام منکر بازداشت فایق شده‌اند و در جواب گفته‌اند وی به کُردستان عراق رفته و آنجا بازداشت شده است. اما نهایتاً طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که وی در بازداشتگاه اداره اطلاعات است. با گذشت بیش از یک‌ماه از بازداشت فایق ساوجبلاغی، کماکان از محل نگهداری و اتهامات مطروحه بر علیه وی اطلاعی در دست نیست .

 

ارسلان یزدانی شهروند بهائی، که از تاریخ دهم شهریورماه ۱۴۰۰، پس از تفتیش منزلش و ضبط برخی لوازم شخصی‌ اش توسط نیروهای امنیتی در تهران، بازداشت شده بود، پس از گذشت ۱۹ روز کماکان در بازداشتگاه بند ۲۴۱ زندان اوین، تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نگهداری می‌شود.
ارسلان یزدانی، روز ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۰، در طی تماس تلفنی کوتاهی به خانواده‌اش اعلام کرده است، که احتمالا دو تا سه هفته دیگر در بازداشت خواهد ماند. به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده یزدانی: آقای یزدانی تا امروز موفق به صحبت کردن با فرزندان خردسالش نشده است، در تماس روز گذشته هم مامور امنیتی تماس را قطع کرد و اجازه صحبت با بچه‌ها را نداد. او در تماس‌های گذشته‌اش حتی از محل نگهداری‌اش هم اطلاع نداشت.

 

حجت‌اله رافعی، معلم مشروطه‌خواه اهل شهرستان شهریار، که دوران محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، از حق برقراری تماس تلفنی و ملاقات محروم است.
حجت‌اله رافعی، در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، در منزل شخصی‌اش توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی در تاریخ ۲۷ تیرماه، از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان تهران بزرگ منتقل گردید. وی نهایتا در تاریخ ۸ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، کاشت ۴۰ اصله نهال و تنظیم یک پژوهشنامه درباره «پهلوی» محکوم شد.

 

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از بازداشت شدگان آبان‌ماه ۱۳۹۸، در پی تعویق مکرر جلسه رسیدگی به اتهامات‌شان به طور بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برند.
امیرحسین مرادی به بیماری پسوریازیس مبتلاست و در وضعیت وخیمی قرار از نظر سلامتی قرار دارد.
bottom of page