top of page

گزارشی از آخرین اخبار زندانیان سیاسی در ایران

دوشنبه، ۵ مهر ۱۴۰۰



روز پنجشنبه یکم مهر ۱۴۰۰، یک شهروند بازداشت شده اهل شهرستان سیروان از توابع استان ایلام با هویت امیرحسین حاتمی ۲۲ساله، بر اثر شکنجه و ضرب و شتم ماموران زندان فشافویه (تهران بزرگ) به قتل رسیده است.
به نقل از یک منبع مطلع : امیرحسین حاتمی بر اثر شکنجه و برخورد باتوم با سرش جانباخته‌ است. امیرحسین حاتمی که در یکی از بازارهای تهران مشغول کار بوده چند روز پیشتر به دلیل درگیری با یک شهروند دیگر توسط نیروهای انتظامی تهران بازداشت شده بود.
در اعتراض به قتل امیرحسین حاتمی و محکوم کردن این جنایت، مردم ایلام سوم مهرماه ۱۴۰۰، مقابل ندامتگاه تهران بزرگ تجمعی برگزار کردند. پیکر امیرحسین حاتمی، روز یکشنبه چهارم مهرماه در روستای زادگاهش به خاک سپرده شد.

 

شیدا تایید، شهروند بهائی ساکن قائمشهر یکم مهرماه ۱۴۰۰، پس از تفتیش منزلش و ضبط برخی لوازم شخصی‌اش از قبیل تلفن همراه، لوازم الکترونیک، کتب، عکس‌ها و دست‌نوشته‌هایش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
به نقل از یک منبع مطلع: نیروهای امنیتی ابتدا مادر سالمند او، فریده تایید را نیز سوار خودرو کرده و نهایتا وی را در میانه راه پیاده کردند.
شیدا تایید، پیشتر در تاریخ ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۱، نیز توسط نیروهای امنیتی در منزلش در شهرستان نور بازداشت و نهایتا در سال ۱۳۹۴ به یک‌سال حبس تعزیری محکوم و دوران محکومیت خود را در زندان بابل سپری کرده بود. این شهروند بهائی همچنین در سال ۱۳۸۹، به همراه مادرش فریده تایید، بازداشت و پس از ۲۵ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری آزاد شده بود.
 

هایده فروتن و پسرش مهران مصلی‌نژاد، شهروندان بهائی ساکن شیراز پنجشنبه یکم مهرماه ۱۴۰۰، پس از حضور در اداره آگاهی شهر بازداشت شده‌اند.
روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰، نیروهای امنیتی منزل این شهروندان را مورد تفتیش قرار داده و برخی لوازم شخصی‌شان را ضبط کردند، اما به دلیل عدم حضور هایده فروتن در منزل موفق به بازداشت وی نشده بودند.
 

نسیم شهریاری زواره ۱۸ساله، شهروند بهائی ساکن تهران و یکی از شرکت‌کنندگان کنکور سراسری ۱۴۰۰، پس از مراجعه به سامانه سازمان سنجش جهت پیگیری وضعیت قبولی‌اش در این سامانه با پیام مردود مواجه و از حق ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل به دلیل بهائی بودن محروم شده است.
به نقل از یک منبع مطلع: «زمانیکه خانم شهریاری جهت پیگیری این موضوع با پشتیبانی تماس گرفته است، به او گفته شده که وزارت اطلاعات در خصوص وی اعلام سابقه کرده است. همچنین سوالاتی در خصوص اعتقادات وی و خانواده‌اش از او پرسیده شده و در پاسخ به سوال وی مبنی بر اینکه چگونه می‌توانم این موضوع را پیگیری کنم، به او گفته شده اگر اصرار دارید که بهائی هستید احتمالا اصلا مشکلتان حل نمی‌شود.
 


برادر ارشیا وظیفه با ارسال یک پیام صوتی وضعیت بغرنج برادرش را تشریح کرده است. او در بخشی از پیام خود می‌گوید: «برادرم را شکنجه کردند و دنده او به شدت آسیب دید. او پس از مراجعه به بهداری زندان با برخورد بد و غیر انسانی آن‌ها مواجه شد. ارشیا وضعیت بد خالد پیرزاده دیگر زندانی سیاسی را خبررسانی کرد و گفت که وی نیاز به عمل جراحی دارد، پس از آن نیز برادرم به شدت شکنجه شد. ارشیا پس از پیام همدردی با مردم خوزستان نیز مورد ضرب و شتم و شکنجه ماموران قرار گرفت.» این زندانی پادشاهی‌خواه در اعتصاب غذا‌ بسر می‌برد. برادر ارشیا وظیفه در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که پرونده برادرمان به دادگاه برود. ارشیا (مسعود) وظیفه همزمان با بازداشت گسترده‌ی گروهی از فعالان فضای مجازی و پادشاهی‌خواهان در چند شهر استان تهران (دی‌ماه تا بهمن‌ماه ۹۹) به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و پخش تراکت بازداشت شده بود.
bottom of page